Digitale Producten, Toegankelijk voor iedereen

Een digitaal product is toegankelijk wanneer het door iedereen kan worden gebruikt, ongeacht eventuele beperkingen. Zoals de uitvinder van het internet, Tim Berners-Lee, zei: “De kracht van het web ligt in zijn universaliteit. Toegang voor iedereen, ongeacht handicap, is een essentieel aspect.” Als webontwikkelaars is dat iets waar we waarde aan hechten en waar we ons voor inzetten.

4 manieren waarop toegankelijkheid jouw bedrijf helpt

Behalve dat het goed is om te doen, is er ook een duidelijke businesscase om je digitale product toegankelijk te maken:

  1. Vergroot je marktbereik

    Een miljard mensen, 15% van de wereldbevolking, ervaart een of andere vorm van handicap (volgens de Wereldbank). Velen van hen worstelen dagelijks met het gebruik van digitale producten. Je kunt snel uitrekenen hoeveel meer mensen je met jouw product in jouw markt zou kunnen bereiken. Stel je voor hoeveel je zou moeten uitgeven aan advertenties om die cijfers te behalen.

  2. Versterk je merkidentiteit

    De toewijding van een merk aan diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie (DE&I) wordt tegenwoordig steeds meer gewaardeerd. Door jouw product toegankelijk te maken, laat je zien dat jouw toewijding aan DE&I oprecht is en dat jouw merk opvalt.

  3. Stimuleer innovatie in je organisatie

    De telefoon, de typemachine, e-mail, tekst-naar-spraak en spraakbesturing waren allemaal uitvindingen die in eerste instantie bedoeld waren voor mensen met een handicap. Bell was gemotiveerd om zijn dove moeder te helpen communiceren met zijn vrouw, Turri om brieven te typen aan zijn blinde minnaar, enzovoort. Stel je eens voor wat het omarmen van toegankelijkheid kan doen om innovatie in jouw organisatie te stimuleren.

  4. Minimaliseer het juridische risico

    Als de bovenstaande punten niet genoeg stimulans zijn, is risicobeheer dat misschien dan wel. In de EU moeten digitale producten voldoen aan de nieuwe European Accessibility Act (EAA), de VS hebben de Americans with Disabilities Act (ADA) en veel landen hebben hun eigen beleid voor toegankelijkheid. Door je producten toegankelijk te maken, verklein je dus het juridische, en daarmee het financiële, risico van jouw bedrijf.

Masterclass Digitale Toegankelijkheid
Masterclass Digitale Toegankelijkheid
Een vrouw test de toegankelijkheid van een website testen met de simulatiehandschoen
Toegankelijkheid van een website testen met de simulatiehandschoen

Impact meten

Richtlijnen voor het toegankelijk maken van digitale producten zijn goed ingeburgerd. De richtlijnen voor web toegankelijkheid (WCAG) is een internationale standaard die duidelijk principes, toetsbare succescriteria en technieken beschrijft om producten toegankelijk te maken. We volgen deze richtlijnen bij het ontwikkelen van een product en het meten en beoordelen van de toegankelijkheid ervan. De WCAG principes in het kort:

  • Waarneembaar. Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten aan gebruikers kunnen worden gepresenteerd op een manier die ze kunnen waarnemen (het mag niet onzichtbaar zijn voor al hun zintuigen).

  • Bedienbaar. Componenten van de gebruikersinterface en navigatie moeten bedienbaar zijn (de interface mag geen interactie vereisen die een gebruiker niet kan uitvoeren).

  • Begrijpelijk. Informatie en de werking van de gebruikersinterface moeten begrijpelijk zijn (de inhoud of werking mag hun begrip niet te boven gaan).

  • Robuust. Inhoud moet robuust genoeg zijn om betrouwbaar te kunnen worden geïnterpreteerd door een grote verscheidenheid aan user-agents, inclusief ondersteunende technologie (naarmate technologieën en user-agents evolueren, moet de inhoud toegankelijk blijven).

Als de top 5 webpagina's van een product een WCAG score van 95% of hoger hebben, beschouwen wij dit als een commitment om het product toegankelijk te maken voor iedereen.

laptop met toegankelijkheidstools, waaronder simulatie handschoenen en brillen
Onze fysieke testkit voor toegankelijkheid
Onze website met een kleurfilter toegepast om kleurenblindheid na te bootsen
Onze virtuele testkit voor toegankelijkheid

Hoe toegankelijk is jouw digitale product?

Impact maken

Maak van toegankelijkheid je business

Zoals hierboven beschreven, vergroot het toegankelijk maken van uw digitale product uw marktbereik, versterkt het uw merk, stimuleert het de innovatie in uw organisatie en helpt het juridische risico's te minimaliseren. Door toegankelijkheid af te stemmen op deze bedrijfsdoelen en uw KPI's, maakt u toegankelijkheid onderdeel van uw bedrijf. Je publiek laten groeien wordt een stuk makkelijker als je ook mensen met een beperking erbij betrekt.

Integreer toegankelijkheid in je digitale teams

Als het eenmaal deel uitmaakt van uw bedrijf, kunt u de toegankelijkheidsprincipes onderdeel maken van uw processen, van gebruikersverhalen tot ontwerpen, tot ontwikkeling en productdemo's. Toegankelijkheidsproblemen ontstaan ​​vaak door er niet van op de hoogte te zijn. Het is dus belangrijk om uw team voor te lichten over toegankelijkheid. Ieder teamlid heeft een rol te spelen. En natuurlijk helpt het om iemand met een beperking in dienst te nemen.

Test en beoordeel de toegankelijkheid regelmatig

Om ervoor te zorgen dat uw product toegankelijk is en blijft, is het belangrijk om het te testen. Een deel hiervan kan worden gedaan met tools, checklists en sommige tests kunnen worden geautomatiseerd. De WCAG-EM methode helpt om een ​​volledige test te doen. Toch gaat er niets boven testen met echte gebruikers met een beperking. Wanneer uw product volledig toegankelijk is, kunt u het laten accrediteren.

Tot wel 10% impactkorting

We helpen je graag om impact te maken. Als jij je committeert jouw digitale product toegankelijk te maken voor iedereen, kom je in aanmerking voor onze impactkorting. Meer weten?

Neem contact op voor meer informatie

Onze specialisten maken jouw digitale product toegankelijk. Ontdek de mogelijkheden in een kennismakingsgesprek.