Digitale producten, energiebewust gebouwd

Onze activiteit in de digitale wereld laat een voetafdruk achter in de echte wereld. Het bezoeken van een enkele webpagina stoot gemiddeld slechts een halve gram CO2 uit. Maar al die bezoeken tellen op. Als internet een land was, zou het zelfs de vierde grootste vervuiler zijn. Het ontwikkelen van digitale producten die energiebewust zijn, kan dus een grote impact hebben.

Wat maakt een digitaal product energiebewust?

Elk onderdeel van een digitaal product kost energie. Van de apparaten waarop we ze ontwikkelen, tot de servers waarop ze draaien, waar de netwerkbytes overheen gaan, tot de browser waarin eindgebruikers het product gebruiken. Hoewel het voor ons te moeilijk is om alles te meten, hebben we twee representatieve en kwantificeerbare indicatoren voor het meten van de energie-impact van een digitaal product:

Groene hosting

Wordt het digitale product gehost op groene infrastructuur? Sommige hosting providers gebruiken alleen hernieuwbare energie, terwijl andere nog afhankelijk zijn van fossiele energie. We controleren of een digitaal product groene hosting gebruikt met The Green Web Foundation validator.

CO2-voetafdruk

Is de CO2-uitstoot door het gebruik van het product beduidend lager dan gemiddeld? Een gemiddeld bezoek aan een webpagina levert gemiddeld 0,5 gram koolstof op. We controleren hoeveel CO2 een digitaal product uitstoot en hoe dat zich verhoudt tot andere digitale producten met behulp van de Website Carbon Calculator.

Links: De Green Web Foundation rapporteert aws.amazon.com als niet groen gehost. Rechts: Website Carbon Calculator rapporteert dat aws.azon.com vuiler is dan 85% van de geteste webpagina's met 1.56g CO2 voor ieder webpagina bezoek.
aws.amazon.com getest op The Green Web Foundation en met de Website Carbon Calculator

Nieuwsgierig naar de energie-impact van jouw digitale product?

Impact maken op energieverbruik

Hoe kun je een digitaal product energiebewuster maken en de voetafdruk verkleinen?

  1. Onderteken het Sustainable Web Manifesto

    De toezegging doen om energie te besparen is de eerste stap. Je kunt het officieel maken door het manifest te ondertekenen. Dat hebben wij natuurlijk ook gedaan.

  2. Gebruik groene hosting

    Dat is een voor de hand liggende. De kunst is om een groene hosting provider te vinden die bij jouw product past. Het hoeft niet alles of niets te zijn. Je zou groene hosting kunnen gebruiken voor slechts delen van uw product, idealiter degenen die de meeste energie verbruiken.

  3. CO2-voetafdruk verkleinen

    Er is zoveel dat je kunt doen: energiezuinige frameworks en andere technologie selecteren, gebruikmaken van caching op de server en in de browser, statische webpagina's genereren, edge computing en serverless functies gebruiken, afbeeldingen optimaliseren, assets verkleinen, minder JavaScript verzenden, systeem lettertypen gebruiken, voeg een donker thema toe en nog veel meer.

  4. Emissies compenseren

    Emissies voorkomen is beter dan compenseren. Maar het is beter dan niets doen. Om de CO2-voetafdruk van een product te schatten, kun je de gemiddelde uitstoot per paginaweergave nemen en dat vermenigvuldigen met het aantal paginaweergaven in jouw analysesoftware. Het planten van bomen is een manier om dit te compenseren, maar er zijn er misschien die beter bij jouw bedrijf passen.

Tot wel 10% impactkorting

We helpen je graag om impact te maken. Als jij je committeert jouw digitale product energiebewuster te maken, kom je in aanmerking voor onze impactkorting. Meer weten?

Neem contact op voor meer informatie

Onze specialisten bouwen jouw digitale product energie bewust. Plan een vrijblijvende afspraak om de opties te bespreken.