De Voorhoede

front-end developers

De uitdaging: Bouw een tool waarmee een klant makkelijk de juiste lening vindt

De ABN-AMRO biedt verschillende leningen aan. Maar welke lening sluit het beste aan bij de situatie van klant? Zouden klanten dit ook zelf kunnen berekenen? Samen met ABN-AMRO ontwikkelden wij een kieswijzer die aan de hand van een vragenlijst de klant de meest passende lening presenteert.

Vanzelfsprekend moet de kieswijzer zowel op mobiel als op de desktop een prettige ervaring zijn. De belangrijkste eigenschappen:

  1. Eenvoudige invoer. Om het juiste product uit de kieswijzer te krijgen moet behoorlijk wat informatie worden ingevoerd. Het is dan prettig als de invoer makkelijk gaat en er weinig fouten gemaakt kunnen worden.
  2. Duidelijkheid welke mogelijkheden de klant heeft. Het resultaat moet door de gebruiker gefinetuned kunnen worden. Het bedrag per maand moet aan te passen zijn aan de wensen van de gebruiker. Tegelijk moet het duidelijk worden wat voor een invloed dat heeft op de totale kosten en looptijd van de lening.
  3. Uitleg waarom deze lening het beste past. Het is niet altijd vanzelfsprekend waarom een bepaalde lening het beste past in een bepaalde situatie. Verduidelijking wordt gerealiseerd door te tonen welke aspecten van de voorgestelde lening overeenkomen met de wens van de klant.

De oplossing: Een razend snelle applicatie die veel gebruikt wordt

Het resultaat liegt er niet om. De conversie van deze kieswijzer is voor de ABN-AMRO verdubbeld ten opzichte van de tool die ze voorheen gebruikte. Dat is een indrukwekkende prestatie, al zeggen we het zelf. Maar daar houdt het success van de kieswijzer niet op. In mei 2016 won de ABN-AMRO het WUA! Web Performance Scan Lenen, een onderzoek naar de klanttevredenheid bij het oriënteren op een nieuwe lening.

De wizard is ook volledig responsive

Hoe we tot deze resultaten kwamen? Door de focus te leggen op de juiste plek: gebruikersgemak. De kieswijzer zit dan ook vol met slimme handigheden:

  • Het formulier onthoudt de ingevulde waarde. Ook na het (per ongeluk) weg navigeren van de pagina, of een refresh.
  • Per invoerveld krijgt de gebruiker feedback. Jonger dan 18 jaar? Dan kun je geen lening afsluiten. Deze melding wordt meteen getoond, zodat je niet eerst het complete proces door hoeft.
  • De kosten per maand kunnen dmv. een simpele slider verhoogd of verlaagd worden. Direct is te zien wat dit voor invloed heeft op de looptijd en totale kosten.
  • De voorgestelde optie hoeft niet altijd de gewenste keuze te zijn. Door de mogelijke producten overzichtelijk naast elkaar te plaatsen kan een gebruiker een weloverwogen keuze maken.

Het resultaat

  • Een verdubbeling in conversie ten opzichte van de oude situatie

  • Zeer tevreden klanten

  • Een toekomstbestendige applicatie